onsdag 7 oktober 2015

Lovikkavantar

I slöjdfrökenutbildningen ingår att man ska ta ett mönster och räkna om till ett annat garn eller en annan storlek. Samtidigt ska det vara något som eleverna kan tänkas sticka. Så jag valde lovikkavantar! Räknade om från vanligt lovikka till lovikka mini från Ölands ullcentrum, som jag lämpligt nog hade hemma- det lönar sig att ha mycket garn!
Jag tänker mig att när det är dags för eleverna att sticka sitt första plagg är det en mössa eller möjligen vantar det bästa man kan välja, och då särskilt i lovikkagarn. Det är grovt, bygger snabbt, och blir snyggt, särskilt som man valkar det stickade.
Till broderierna valde jag att använda lovikkagarnet, inga färgade garner, för jag tycker det känns lite fräschare och mer tilltalande för yngre som vill ha ett snyggt plagg och inte ett historiskt stickprojekt! 
Järbo, som jag sett används i diverse skolor gör ju dessutom lovikkagarn i diverse roliga färger. (Men nog att man ser skillnad på olika garnkvaliteer, det här från ullcentrum är fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar