torsdag 8 oktober 2015

Invirkade stenar



Vad kan man virka som är glest och ändå appellerar till ungdomar? Ja inte är det spetsdukar! Efter en del funderande valde jag att virka in runda stenar från stranden.
Den här idén är inte ursprungligen min, utan har cirkulerat på olika bloggar och nätsidor.
Jag tycker det här är ett roligt sätt att använda spetsvirkningen på ett nytt sätt, och en samling med sådana är stenar ser fin ut, även om mönstret på de enskilda stenarna inte är så komplicerat.
Inledningsvis vill jag säga att jag har valt att göra mina stenar i miniatyr, detta eftersom jag ju skall ta med dem till Linköping och inte vill behöva bära på flera kilo sten, jag avser givetvis inte att elever ska virka med sytrådstunt garn och sylvass virknål!
Alla de här stenarna är inte heller menade som exempel på något som elever skulle kunna göra, utan gjorda för att visa exempel på att jag kan utföra de efterfrågade virkteknikerna.
När man lärt sig luftmaskor, fastmaskor och stolpar är den minsta lilla blomman lätt att göra, bara en ring av luftmaskor och grupper med stolpar med en fastmaska i mellan.
Den här blomman kan bli en brosch eller en dekoration på en mössa, men på en sten blir den också fin. Man kan virka fast den som jag har gjort, men också bara knyta fast den.
Ett annat exempel som jag tänker kan funka med elever är nätet. Jag virkade mitt nät runt, men det behöver man inte, ett nät formar sig fint runt stenen när man drar åt det på undersidan. Man kan vara mycket fri sin konstruktion av nätet, och man kan göra lite fel utan att det gör något. Som avslutning kan man göra en liten spindel av tex ståltråd att sätta på. 
En hel grupp med sådana här nätade stenar och spindlar tillsammans blir som spindevävstäckta grenar i morgondagg!
Jag tänker mig att det här är en idé som kan appellera både till pojkar och flickor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar