söndag 25 augusti 2013

Skörd... och nyplantering!


 Idag har jag gjort något som kändes jättekonstigt! Jag har planterat ut mina små vitlöksplantor! Helt fel tid att plantera ut små sköra strån, men så skulle det ju göras!

Jag har även skördat en hel massa! All dill är nu nedklippt och ligger i frysen, men lite av den fick även bli nytt örtsalt tillsammans med rosmarin, lök och persilja. Jag har nämligen av en slump råkat lära mig en del om hur man ska göra örtsalt. När jag satt och matade min bebis stod tv:n på och det var ett danskt program om örter där det gjordes just örtsalt, och detta lärde jag mig:
* använd grovsalt: det tar upp smakämnena bättre.
* Använd lite salt och mycket örter, det är ju örtsmaken man vill åt, och är det för lite örtsmak frestas man att använda för mycket, och mycket salt är ju inte bra. det ska vara en grön massa man lägger till torkning.
* Saltet ska inte bli för torrt, då mister det sin smak. Denna senare punkt tycker jag dock är lite svår att ta till mig, man vill ju ändå kunna spara saltet en längre tid. Men kanske att saltet konserverar så att det går att förvara det även om det är lite fuktigt? Jag kommer dock i alla fall ta det säkra före det osäkra och låta mitt salt bli helt torrt innan jag lägger det i en burk.
 Idag drog jag också upp all min lök! Vi har ätit löksoppa till kvällsmat, jättegott!
 Och till lunch grillade vi kött och åt med våra egna tomater!

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att kunna skörd sina egna grönsaker! I ett annat liv ska jag ha en kolonilott.

    SvaraRadera
  2. Bulbiller går absolut lika bra att direktså utan att dra upp som plantor först. Hoppas det går bra.
    www.postannelund.chilipeppar.com

    SvaraRadera