onsdag 29 augusti 2012

Idag känner jag mig lite politisk..

Jaha. Här är ett halsband som jag ju inte kan köpa och ta på mig. Det står ju äkta mas/ kulla på det. Och det är jag ju inte. Men om jag flyttar till Dalarna kanske? Om jag bor i Rättvik, får jag ha det på mig då? Fast det är klart, äkta är man kanske inte om man inte är född i Dalarna, talar dalmål... min dotter kanske kan? Om vi flyttar till Floda kanske?
Räcker det, eller kommer hon att vara andra generationens invandrare i dalarna och inte "äkta". Kanske måste man ha en hårkulla med rysstrasa om halsen i släkten för att räknas, en sådan där kvinna som drig världen runt och var tjenis med alla på olika språk, en sådan som tyckte att de hade coolare sjalar i utlandet än de egna gamla hemvävda....
Ja inte vet jag.
Men nog är det något konstigt med hemslöjd + blodsmystik. Det är i och för sig ingen som har klagat över att jag fuskar med tvåändsstickning som ju inte är det minsta småländskt, men skulle jag sätta i gång och sy mig en folkdräkt från Skåne så skulle nog en och annan höja på ögonbrynen, för att inte tala om ifall jag skulle börja med tenntrådsbroderi. Då skulle många samer bli arga på mig, för jag är ju inte same och ska inte hålla på med sådant...
Men det finns inte äkta kullor eller äkta samer eller äkta svenskar eller äkta någonting. Blodet är ingenting. Det finns inte olika sorter. Allt det där är faktiskt bara rent hittepå...  Vi är alla bara äkta människor. Och det räcker väldigt, väldigt långt!

2 kommentarer:

  1. Appropå hemslöjd så måste jag fråga hur det går med folkdräkten!
    Jag köpte klassikern "Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige" och komma att tänka på dig och ditt projekt när jag såg Unnarydsdräkten.

    SvaraRadera
  2. Intressanta reflektioner Elanit; jag håller både med dig och delvis inte med dig... Hur som haver sätter du onekligen fingret på en angelägen fråga om vem som har "rätt" till specifika kulturyttringar. Har planer på att så småningom avhandla frågan på min blogg, med utgångspunkt i folkdräkten.

    citat: "Kanske måste man ha en hårkulla med rysstrasa om halsen i släkten för att räknas, en sådan där kvinna som drig världen runt och var tjenis med alla på olika språk, en sådan som tyckte att de hade coolare sjalar i utlandet än de egna gamla hemvävda...."

    Underbar formulering! :D

    SvaraRadera