lördag 21 juli 2012

Vita vinbär

Här händer spännande grejer, nästan lika spännande som Morden i Midsommer!
För fyra veckor sedan bröt jag en kvist från en urgammal vit vinbärsbuske, och så satte jag den i vatten. För två veckor sedan upptäckte jag två centimeterlånga rötter, och idag såg de ut som ovan! Så nu har jag försiktigt, försiktigt planterat det lilla livet i en kruka och ställt den i min lilla plantbarnkammare på balkongen!
Jag vet att man helst ska ta avläggare, men det var inte möjligt i detta fallet, och jag har flera gånger försökt att sätta sticklingar direkt i jord (vilket ju också rekomenderas) men jag har aldrig lyckats. Fösökte detta med samma buske förra året, och den sticklingen bara dog, men nu så...
Ja, jag vet ju inte säkert hur detta kommer att avlöpa, men om det går vägen så kommer jag snart ha mitt eget, urgamla vita vinbär, den första vinbärssort som infördes till Sverige om jag inte är felinformerad!
Spännande, spännande...
Håll tummarna nu allihop!

2 kommentarer: