fredag 1 juni 2012

Vad ska jag göra nu?


Att gifta sig är en projekt som upptar all ens vakna timmar under lång tid. Och när det är klart blir det faktiskt ganska tomt... Vad ska man nu hitta på?
Kanske att jag skulle ta tag i en gammal dröm, att sy mig en folkdräkt?
Ja inte den här då, det är ju faktiskt en sverigedräkt och jag är inte så förtjust i sverigedräkten, även om den här, i fuldesigns upplaga är ganska tilltalande!
Nej, men det tråkiga i att komma från Småland är att man har så hiskeligt trista folkdräkter att välja på! Hade man åtminstone haft rötter runt Kalmar så man kunnat välja Värendsdräkten, den är jättefin, men så väl är det inte! Själv skulle jag kunna välja mellan Vista, Tveta, Västra och Västbo Härad. Av dem är väl Västbo trevligast, äldst också, vilket jag uppskattar! Men det där med folkdräkt är ju ingen lek precis... Det vill till att veta vad man håller på med, annars kommer dräktpolisen och tar en! Sedan så är det ju inget billigt nöje precis, men man kan ju ta ett plagg i taget kanske!
Ja det här är ju inte världens bästa bild precis, men det är det enda jag har lyckats googla fram, det är hemslöjden i Jönköping som står för den! Ja, jag funderar vidare så får vi se...

3 kommentarer:

  1. Jag är från Sävsjö och har Östra härads dräkt (eg. Vetlanda/Eksjö) https://www.stadsauktion.se/1202/119081-folkdrakt-smaland/ Kallas även "vinterdräkten" då den är i ylle, varma röda färger. Eg. ska jag ha Västra härads dräkt som kallas "sommardräkten" som är i bomull men i rosa och vitt. Inte mina färger...
    Jag gillar min Östra härad. Det är roligt att ha en hembygdsdräkt!

    SvaraRadera
  2. Ja, i första hand ska man gilla sin dräkt och trivas i den. Säkerligen har man någon koppling man kan hänvisa till i sitt val ;-)

    SvaraRadera
  3. Förstår att det blev litet "tomt" - det var ju mycket att "stå i" :-))

    Den folkdräkten är snygg! Har förstått att det är liksom en hel vetenskap och är både dyrt och tidskrävande. Du får väl fundera en stund....
    :-)

    ha det gott!

    SvaraRadera