fredag 22 juni 2012

Luva från Bjursås

I vår familj både börjar och slutar midsommarfirandet tidigt, så nu sitter vi i soffan och tar igen oss medan vi lyssnar på regnet jag passar på att blogga lite! Vi har dansat och tittat på folkdanslag och dottern har hoppat hoppborg (djävulens uppfinning om någon frågar mig... borde vara förbjudet, det blir ju bara problem, barn som slår sig, långa tröttande köer som visa tränger sig i etc), vi har ätit sill och potatis och min laxtårta (nytt recept) samt min mammas jordgubbstårta. Det har varit bra helt enkelt!
Så nu passar jag på att visa min nya mössa! Det är Bjursåsluvan ur Anita Gunnars bok. Den här mössan och Rättviksluvan är stickade med samma hifagarn, det röda och det blå. och när det gäller det blå kan jag säga att man klarar sig med en härva till två mössor om man kan tänka sig att göra den dolda uppvikta kanten i någon annan färg- kan vara en rekommendation om någon annan vill sticka båda två!
Det är för övrigt riktigt kul att sticka mössor. Det går fort, och så behöver man ju bara sticka en.... men nu kanske det kan vara dags för något annat, funderar på att plocka från min Delsbotröja igen, den har legat i träda sedan förra sommaren...

2 kommentarer:

  1. Gosch så snygg!!!
    Jag har inte kommit till skott med Rättviksmössan än :-( har ju liksom för mycket annat för mig....

    Hoppborg är inte bra för ben och armar....
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den här typen av mössor. På 70-talet stickade jag en hel del. Fortfarande har jag kvar Mora-mössan.

    SvaraRadera