lördag 16 juni 2012

Korsstygnsstämpel

Eftersom regnet öste ner på förmiddagen passade vi på att göra en loppisrunda idag med, och vi gjorde några riktiga fynd. Ett av dem är den här: en stämpel med korstygnsmönster! Jag var ju bara tvungen att testa den direkt jag kom hem!
Nu undrar jag: är det någon som vet något om den här tingesten?
Den ser inte så värst gammal ut, tycker den känns lite 40- tal, den är mycket enkel, inte fint utformad, bara funktionell, och den är märkt med en fyra (4) på handtaget, så det torde ju finnas fler! Har den använts i ett hem för att märka linne enhetligt? (det är ju inte svårt att tänka sig att man placerar sina initialer i slingan), eller i någon sorts industriell verksamhet där nummer fyra kanske bara var en del av en slinga när man skulle göra uppritade dukar för försäljning? Ja,vad är det...?

Jag fick den här kommentaren av Tålamodspåsen:
Min mamma har haft en sån stämpel. Nu vet ingen var den är. Hon gifte sig 1952 och beställde en liknande stämpel med sina initialer i. Handdukarna håller än idag och i höst firar mina föräldrar 60-årig bröllopsdag. Undrar om någon märker sina handdukar eller örngott idag? Många av dagens handdukar lönar det sig nog inte att märka, håller de i 60 år?
Spännande, eller hur? 

4 kommentarer:

  1. Min mamma har haft en sån stämpel. Nu vet ingen var den är. Hon gifte sig 1952 och beställde en liknande stämpel med sina initialer i. Handdukarna håller än idag och i höst firar mina föräldrar 60-årig bröllopsdag. Undrar om någon märker sina handdukar eller örngott idag? Många av dagens handdukar lönar det sig nog inte att märka, håller de i 60 år?

    SvaraRadera
  2. Min mamma hade en stämpel också med initialerna i. Inte korsstygn utan monogram, men mamma broderade aldrig i dem utan tryckte bara sina initialer på lakan och örngott. Det tror jag var på tidigt 1960-tal. Och jag har ingen aning var den är....ska titta i gamla huset när jag kommer upp till gården i sommar...
    Jag har lakan kvar med dessa initialer på.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att bokstäver sattes fast i det fyrkantiga hålet efter eget val. Prova tryck och sy stygnen. Monogrammet kan ju sys dit med stramalj eller i något fritt sömsätt.

    SvaraRadera
  4. Jag har också fyndat korsstygnsstämplar och även en broschyr från en tillverkare av sådana. I den finns snarlika slingor som den du köpt.
    Har lagt upp några sidor ur broschyren på min blogg:
    http://korsstygnsbolaget.blogspot.se/2012/02/fler-stamplade-x.html
    Där är initialerna ihopsatta med slingan på stämpelklossen.
    Hälsningar
    Britta

    SvaraRadera