söndag 12 februari 2012

Kronan, knypplad spets

När jag var liten hjälpte jag min mamma att knyppla ibland. Det var säkert inte så uppskattat!
Vid 19 års ålder läste jag på Vadstena Folkhögskola och passade på att ha knyppling som fritt ämne, då lärde jag mig att kasta omkring de där pinnarna på ett lite mer organiserat sätt!
Jag kan väl inte precis påstå att jag har knypplat så värst mycket efter det att jag gjorde övningsserien, men är man bara en logiker är det verkligen inte så vidare svårt!
Nu har jag till och med gjort om ett mönster lite för att det ska passa mitt garn, och det är jag ganska nöjd med!
Det här är Kronan, från svenska spetsar. Den enda spetsen med lite snurr på som de har, jag tycker alla deras grejer är så geometriska och lite trista... har faktiskt efter att jag köpte mönstret till denna upptäckt en kvinna som säljer mönster till ryska spetsar, och de är mer i min smak!
Men hur som helst, detta är den bredaste varianten, 4,5 cm, och jag knypplar den i silke. Låter kanske ömtåligt, men faktum är att det är dragstarkare än det vanliga lingarnet. Eftersom jag ville ha den här riktigt breda och skulle jag egentligen knyppla med dubbla trådar, men det blev ju helt groteskt! Som en grytlapp i grovlek! Så jag plockade in lite extra par i vävbottnarna, ökade på antalet vridningar och hittade lösningar... och kan alltså nu knyppla med endast en, ganska tunn tråd.
Och detta blev resultatet, en fantastiskt skir och ändå bred, helt ljuvlig spets... ganska snabbknypplad är den också, vävbottnar går fort, och det är ju bra, jag ska ju ha en hel del av den här...
(Om någon tycker att knyppeldynan ser skum ut så beror det på att den är ett hemmabygge som jag köpt för 40 kronor på loppis för massor av år sedan. Den har en del nackdelar, tex att den är lite mindre än en vanlig köpe, och att kilen är för smal, men det var den första jag hittade när jag letade. Senare har jag hittat massor av fina på loppis, men inte köpt, för jag tycker att jag har ju redan en... men de är billiga! Mönster och pinnar kan man också hitta jättebilligt, så håller man sig borta från slikesgarnet så är det en prisvärd hobby!)

2 kommentarer:

  1. Jag beundrar alla som kan behärska denna teknik.
    Ser så svårt ut och blir så fint!

    SvaraRadera
  2. Underbar blogg! Den är verkligen inspirerande, synd bara att jag aldrig kommer längre än ett par varv när jag försöker sticka. :p
    Tack för en super blogg!

    SvaraRadera