lördag 11 september 2010

Surdeg och nötter; hur pretto kan man bli?

Det här inlägget är särskilt för dotterns före detta fröken E!
Så att du ska se att så jätteduktig är jag inte alltid!!!
För ganska många månader sedan så började jag prenumerera på mejeribolagets surdegskultur. Den första leveransen jag fick satte jag glatt på "kultivering" och lät den sedan sakta dö mögeldöden.... de övriga påsarna har hamnat i frysen, en efter en...
Men så i går, efter en hård dag på jobbet tyckte jag att jag skulle muntra upp mig med lite surdeg och gjorde i ordning en sats. Idag har jag bakat. Var så god och jämför mitt bröd med bilden på receptet! Ha ha!
Det är hyfsat gott, men tungt, och jag är inte säker på att det kommer att falla övriga familjen i smaken! Kommer säkert bli torrt ganska fort också...
Egen surdeg har jag aldrig provat att göra, vilket ju inte stämmer överens med min prettoframtoning!
Men nu har jag läst att alla trendiga människor redan bakat sig trötta på surdegsbröd, ochatt nästa trend är barkbröd! Det stod i DN så det är klart att det måste vara så då! Så nu skall jag ut och samla bark i stället!!! (att folk för i världen slet ner sina tänder skall ju ha haft att göra med att de åt så mycket grovt, typ bark och sådant, men i vårt romantiserande av det förgångna passar väl inte sådan information in!)

Jag är ju ute i skogen och ränner för jämnan nu också! Nästan varje dag går jag en sväng efter jobbet. Det betyder ju att jag inte kommer så långt bort från bebyggda trakter, men ändå hittar jag nästan varje gång något. Här några bleka taggsvampar och lite hasselnötter. Enligt gammal sedvänja ingår inte nötter i allemansrätten , och man måste fråga markägaren innan man plockar, men de här växer på kommunal i stor mängd och jag har inte frågat kommunen om lov! Dessutom vet jag att det bara är ekorrarna som äter dem om inte jag gör det!
Tyvärr brukar det inte bli något med nötterna jag plockar, för att hinna före kritterna får man plocka dem så tidigt så att de inte har hunnit börja mogna, men de här har träden släppt själv, så då hoppas jag att det skall finnas en chans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar