tisdag 4 maj 2010

Ännu mera nässlor!

Oj oj oj!
Så mycket kommentarer som jag har fått angående nässlorna har jag aldrig tidigare varit med om! Jag tror att mat går hem bättre än stickat...
Tack allesammans!
Jag har dessutom fått en massa svar på saker jag inte ens frågat om...
Det jag undrade över var alltså nitrit i nässlor!

Jag har därför vänt mig till Eva Robild, trädgårdsjournalist som man hör i radio lite då och då och dessutom medlem i sällskapet nellorna som inte ägnar sig åt något annat än nässlor!
Hon berättade för mig att nitritet försvinner vid torkning, om det nu avdunstar eller vad det gör! Precis som det gör vid förvällning.

Jag kan dessutom komplettera med att man då man går BVC- kurser får lära sig att barn under ett år inte skall äta spentat eller nässlor på grund av att de inte klarar av de nitrater som nitrit omvandlas till i kroppen.

Sedan har vi ju det där med torkning. Jag har ju fått tips på de med, men torkningen är inget problem, jag har torkat både svamp och örter tidigare, och då använder jag mig av en sådan här:

Alltså ett plåtställ. Normalt används detta till att ställa plåtar på när man bakar, men jag spänner fast fiberduk över armarna, och så har jag en torkolla i flera våningar som tar ganska lite plats. Jag anväder det jag hittar, gem och klädnypor och så, men man skulle ju mycket väl kunna sy några stycken snygga kanaler att trä på i stället...

Jag har fått tips om att torka på tidningspapper. Jag vet inte riktigt, men när jag gick en svampkurs fick vi lära oss att inte göra det, eftersom svampen suger i sig trycksvärtan och det är inte så nyttigt att äta.. Nu är ju visserligen svamp mycket blötare än nässlor, så det är väl kanske en viss skillnad, men ändå... jag hoppar äver tidningarna.

Jag tror nog att jag skall skriva en bok om det här med nässlorna, för jag har blivit helt fascinerad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar