lördag 15 maj 2010

Allt utom att virka på nåssjalen...

Nu kan man ju inte sitta inne och virka...
Men jag gör ju andra saker med mina händer (och ett och annat varv blir det väl på Nåssjalen, men lite segt känns det allt just nu!
Så jag får väl visa vad jag gör i stället:
Idag har jag och dottern planterat om våra tomatpluggar i större krukor. Här på bilden är väl hälften ungefär, jag begriper inte att jag gör så här varje år - sår en massa frön och sedan blir helt överaskad över att i princip alla fröna gror! Men folk brukar inte bli ledsna när de får tomatplantor i present!
Plantorna ser lite små ut, och det är de! Dels är de en liten sort, men sedan får jag jag ju också erkänna att jag var ganska sen med att så i år! Så har jag minsann flätat mig en näverkorg också, passande för exempelvis nässelplockning (eftersom nu nässlor har fått en så framträdande plats på bloggen!) eller svamp för den delen.
Ja inte är den särskilt vacker, det vet jag nog, men det här var svårt! Näver är ett mycket motspänstigt material, och man flätar dubbelt, det vill säga först insidan, och när man fått den höjd man vill vänder man flätar tillbaka på utsidan - på så sätt får man ju den snygga innersidan på nävern på alla leddar. Men okej för att vara första försöket kan jag ändå tycka! Nästa korg skall jag fläta på skrådden eller vad man nu kallar det.
Det känns lite omodernt att fläta näver, inte riktigt trendigt, men om man gör rejäla saker, inte små sockerskålar t ex, som ju fanns i en hel del hem när jag var barn, så tycker jag att det blir riktigt fint, och ärligt talat, det som är funktionellt är ju alltid snyggt! Och funktionellt är det, för näver är segt, vattentätt (ja, inte i min version i och för sig, det är gott om hål i flätningen...) och jag kan tänka mig att den tål ganska omild behandling utan att spricka som en spånkorg skulle göra!
Och för att nu ingen skall bli orolig - nej jag har inte varit ute och massakrerat björkar i min omgivning, jag har köpt nävern från Slöjddetaljer. Ett tips om någon vill testa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar