onsdag 26 augusti 2009

Sourwood Mountain halvvantar

Garn: Novita Florica, ett tvåtrådigt, finskt garn, 100% ull. Jag stickade med dubbelt garn.
Garnåtgång: 95 g.
Stickor: 3.5.
Mönster: Erica Jackofsky för Knitty : http://www.knitty.com/ISSUEspring09/PATTsourwood.php
Ändringar: Jag valde att göra en rad med tre knapphål i slutet av varje manchett, samt att låta de båda manchettkanterna gå omlott tre maskor när jag lade upp för själva handdelen för att det inte skulle bli så stor belastning på maskorna då jag tar av och på vanten.
Övrigt: Jag har aldrig känt något behov av halvvantar egentligen, men jag tyckte de här var så fina, och så behövde jag vila lite från min gröna tröja, så jag ville ha ett litet projekt att sticka emellan med! Jag funderade ett tag på att göra om dem till vanliga vantar, men det hade för det första inte blivit riktigt detsamma, och för det andra så hade inte garnet räckt! Så nu har jag utsett dessa till mina nya svampplockarvantar. Sådana behöver väl alla!


2 kommentarer:

  1. Visst behöver man svampvantar, de här är ju alldeles perfekta :-)

    SvaraRadera
  2. Inte för att jag plockar svamp men vantarna är väldigt fina. Kanske något för vintern i Provence.
    Det var kul att ses ikväll!!

    SvaraRadera